Tuesday, April 19, 2011

Pizza


Asalnya nak buat mini pizza..tapi rasa malaslah pulak nak minikan pizza..yelah nak bulat-bulatkan kecik-kecik ambik masa jugak kan..dah malas....macam-macamlah alasannya..hehe
Nak  cepat siap..buat sekali besar punyaa..guna loyang pizza 10"..
Resepi asal mini pizza dari Fendi @ Myresepi..di ubahsuai sikit..guna bahan-bahan yang sedia ada..

Bahan-bahan :
  1. 200ml air
  2. 300g tepung roti
  3. 14g gula  (saya guna 1 sudu besar gula halus)
  4. 3.5g garam (1 sudu kecil garam)
  5. 16g shortening ( 1 1/2  sudu besar )
  6. 3g dry yeast (1/2 pkt mauripan 11 g)
  7. 6g susu tepung (1 sudu besar)
Topping: (resepi asal)
* sila rujuk resepi sos pizza yang saya gunakan
  1. pizza cheese
  2. mini tomato
  3. sosej
  4. asparagus
  5. sos tomato / sos pizza
  6. telur untuk sapu pada roti
Cara menyediakannya :  
Sebelum di bakar
  • Masukkan bahan-bahan untuk buat doh roti ke dalam breadmaker. Setting untuk doh. Lepas tu ON kan. Jika tiada breadmaker boleh juga diuli seperti cara biasa
  • Bila dah siap, tumbuk untuk keluarkan angin. Buat bentuk bulat. Rehatkan selama 10 minit.
  • Ambik doh. Canaikan biar menutupi loyang pizza berukuran 10". Biarkan naik 2 kali ganda.
  • Sapukan kesemua roti dengan telur. Lepas tu letaklah topping di keseluruhan loyang. Topping ni boleh buat apa saja ikut selera masing-masing.
  • Bakar selama 20-25 minit pada suhu 180C. Bila dah masak, biarkan dalam 5-10 minit untuk nampak warna lebih perang.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...