Friday, April 22, 2011

Masak Lemak Cili Api Udang & Pucuk Pegaga


Ini lah lauk dari negeri kelahiran bonda saya...dan org yg paling handal memasak..tentulah dari air tangannya sendiri..
Memang inilah lauk kegemaran saya & dan juga suami.
Dalam seminggu tu sekurang-kurangnya sekali, mesti saya masak, lauk yg berwarna kuning ni...kalau tak ...rindu!
Cara memasaknya mudah je..bahan-bahan asas memasaknya pun lebih kurang sama...jom tengok resepinya..:)

Bahan-bahannya :-
  1. 500 grm udang
  2. 23 biji cili api @ padi (boleh kurangkan, jika tak nak pedas) *
  3. 1 ulas kunyit *
  4. 1 ulas bawang kecil * (bahan * diblend atau ditumbuk lumat)
  5. 2 batang serai (diketuk sedikit)
  6. 1 liter santan pekat (saya guna dari 11/2 biji kelapa yg kecil)
  7. 1 keping asam keping
  8. 1 ikat pucuk pegaga (di basuh & di ramas dengan sedikit garam utk hilangkan pahit)
  9. garam secukupnya
Cara menyediakannya :
  • Masukkan bahan-bahan yang telah dikisar ke dalam periuk
  • Masukkan juga udang yang telah di basuh ke dalamnya..masak sebentar..
  • Masukkan santan dan garam..kacau hingga mendidih.
  • Bila sudah mendidih...masukkan pucuk pengaga & asam keping
  • Bila pucuk pengaga sudah masak..tutupkan api & hidangkan

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...