Powered By Blogger

Monday, April 11, 2011

Pandan Muffin


Pandan muffin ni saya buat untuk breakfast, Amir & Sofiya ke sekolah ....
biasanya kalau buat muffin atau kek untuk breakfast,  saya buat sebelah malamnya..
sebab waktu pagi sebelum pukul 6.30 pagi..Amir & Sofiya dah naik van sekolah..
sian..nanti tak sempat nak sarapan..
(sebenarnya ibu pun takde mood nak buat sebelum subuh..hehe.)

Kali ni saya try buat pandan muffin..
sebabnya , saya suka color hijau & nampak menarik....memang suka perasa pandan & suka bau nya masa membakar..harummm..
resepinya ringkas & cara buatnya pun senang..dan hasilnya pun memang gebu :)

Bahan-bahan ;
  1. 2 cawan tepung gandum *
  2. 1 sudu teh baking powder *
  3. 1 sudu teh soda bikarbonat * (ayak semua bahan bertanda *)
  4. 2 biji telur (saya guna saiz C)
  5. 100grm mentega (pada suhu bilik)
  6. 2/3 cawan gula kastor
  7. 2/3 cawan susu sugar @ susu cair
  8. 1 sudu teh ovallate
  9. 1 1/2 sudu teh esen pandan
  10.  Ceri / Kelapa kering  untuk hiasan
Cara menyediakannya :
  • Panaskan oven 170C selama 10 minit
  • Ayak semua bahan bertanda * & ketepikan
  • Pukul telur , butter & ovallate hingga ringan ..masukkan gula kastor..pukul lagi
  • Masukkan pula susu cair & esen pandan, pukul rata
  • Masukkan tepung sedikit demi sedikit & gaul  hingga sebati
  • Masukkan ke dalam paper cup & hias dengan ceri
  • Bakar pada suhu 170C selama 20 minit..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...