Thursday, December 22, 2011

Selamat Hari Lahir Amir Ashraf !


Selamat Hari Lahir yang ke 12 tahun, Amir Ashraf
Semoga Allah sentiasa merahmati, melindungi & memberi petunjuk sepanjang dalam hidup Amir..
Dan semoga banglong bahagia didunia & akhirat..Amin..
Ibu, Ayah, Kakak & Adik sayang banglong..:)

Monday, December 19, 2011

Baju Kurung Polka Dot


Selalunya corak polka dot ni saya buatkan gaun, dress & skirt untuk kanak-kanak riang..
Tapi  rasa teringin pulak nak buat baju kurung untuk meriangkan diri sendiri..hehe
Sungguh teruja nak mendulukan kain ni..nampak unik..:)
..dengan corak polka dots yang "berkaki", harus di potong kain ikut ira melintang..supaya corak yg "berkaki" tu berkumpul di bahagian bawah baju & kain..

Baju Kurung Pesak Pahang

Kain Potongan A
Alhamdullilah..
Magiknya bila perasaan teruja tu dah datang..2 hari dah siap...(klu tak berhari2 lah tak siap-siap)..:)

Saturday, December 10, 2011

Kek Pastry Buah-Buahan Campuran

Teringin nak mencuba kek yg lain dari biasa saya buat..jengok2 dapur tanpa sempadan CMG..terjumpa resepi Kek Pastry Buah-buahan Campuran yg melimpah dengan buahan campuran....nampak sungguh mengoda!..terus mencuba resepi ni..walaupun resepi asalnya mengunakan buah segar saya  gantikan dengan buah campuran dalam tin sebab takde stok..tapi rasanya tetap sedap & tak rugi mencubanya..:)



 

BAHAN-BAHANNYA :-)

100 gram mentega
150 gram gula kastor 
3 biji telur, dipukul sedikit
60 ml susu cair*
1 camca teh bes minuman oren sunquick*(*disatukan dan kacau rata)
1 camca teh esen vanilla
210 gram tepung gandum
1 camca teh baking powder
500 gram campuran buah2an segar digaul dengan 2 camca besar gula halus( strawberry, blueberry, peach, kiwi, pisang atau apa2 buahan yang kurang berair) 
(saya gantikan dengan buah-buahan campuran dalam tin)
 
CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 175C, lenser tin berukuran 8 inci x 8 inci x 3 inci dengan mentega, alas dengan kertas minyak dan lebihkan sedikit kertas tadi pada kiri dan kanan tin. Ketepikan.
  2. Putar mentega, gula dan bancuhan susu + oren sunquick hingga kembang. Masukkan telur dan putar hingga sebati. Tambah esen vanilla. Perlahankan kelajuan dan masukkan tepung + baking powder tadi, gaul rata.
  3. Tuang dalam tin tadi dan ratakan. Tabur buah2an atas permukaan adunan, jangan tekan, jika guna buah2an pelbagai warna, susun ikut kreativiti anda. Bakar 60 - 70 minit hingga kek masak. Kalau permukaan buah2an nampak perang tapi kek belum masak, tutup dengan aluminium foil dan bakar kek hingga masak.
  4. Sejukkan kek atas jaringan sepenuhnya. Ayak gula aising jika suka sebelum dipotong. Hidangkan untuk minum petang...Selamat mencuba.

Sunday, December 4, 2011

Santai @ Avillion Admiral Cove, Port Dickson

December 2 & 3, 2011.

2 hari 1 Malam kami  bersantai di pantai Port Dickson...Dekat je,tak sampai 1 1/2 jam perjalanan dari Petaling jaya sampailah di hotel penginapan di Avillion Admiral Cove, Batu 5 1/2 Teluk Kemang Port Dickson..
Cantik hotelnya & Cantik jugak permandangan sekitar hotel ..indah & damai !!
Anak2 teruja & mak & ayah pun tumpang sekaki..:)

Marina Bay


tukang kemas bilik..:)



Nasi kukus &Ayam Panggang Berempah di Cowboy Place
ibu..dah penat !!

Daging Hitam Manis..

Assallamualaikum..
Menu lunch yang simple je hari ni.. saya masakkan 2 lauk je..cukuplah utk kami berempat..tanpa suami yg berkursus hari ni.. 
Daging Hitam Manis ni kesukaan anak-anak..sebab rasanya seimbang antara pedas & manis dari kicap...sedap jugak bila dimakan dengan roti atau nasi impit..:)

Sup sayur & Daging Hitam Manis
Daging Hitam Manis
Bahan-bahan

  • 500gm daging batang pinang (hiris nipis ) *
  • 1 sudu campuran serbuk jintan manis, jintan putih & ketumbar & serbuk kunyit (digaul & perap dengan bersama daging dan digoreng 1/2 garing)
  • 2 biji ubi kentang -dipotong berbaji dan digoreng
  • 3 biji bawang putih *
  • 3 biji bawang kecil  * (* ditumbuk hingga lumat)
  • 10 sudu makan cili kisar (boleh ditambah / kurang ikut suka)
  • kicap manis secukup rasa
  • sedikit air
  • minyak dan garam secukupnya

Cara-caranya
1. Panaskan minyak, goreng daging sebentar & ubi kentang sehingga perang dan toskan.
2. Tumis bawang putih dan bawang besar sehingga layu, masukkan cili kisar.
3. Masak cili kisar hingga terbit minyak & masukkan daging, kacau dan biarkan sekejap.
4. Masukkan kicap dan gaul rata dan masukkan sedikit air
5. Masukkan sedikit garam (jika perlu) & ubi kentang
6. Biarkan sekejap sehingga kuah menjadi pekat, baru di angkat. Siap untuk dihidang..:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...