Friday, July 22, 2011

Resepi Paprik Seafood & Menu Ala Thai

sawadikap...hehe..itu jelah yg saya tau.. haha....
hari ni tak taulah kenapa tiba-tiba tekak rasa nk makanan masam-masam  ala-ala thai...
mcm paprik, tomyam..jadi utk dinner malam ni saya masak semua menu yg teringin nak makan...paprik seafood, tomyam  & telur dadar dan cempedak goreng sebagai pemanis mulut.. ....:)
cempedak ni saya terserempak masa balik kerja tadi, harganya boleh tahan mahal sikit sebab bukan musimnya lagi..Rm 8 untuk sebijik yg comel je... tapi dah teringin..Alhamdulillah isi manis & berbaloilah .:)


banyaknya makanan yang teringin nak makan..mengalahkan orang mengidam...:)


jom tengok resepi paprik seafood...resepinya telah saya ubah sedikit dari resepi asal paprik ayam dari blog dayang jack...

   Paprik Seafood
  Bahan-bahannya :-

  1. 300gm campuran udang & sotong
  2. 3 biji bawang merah ~ dihiris
  3. 2 ulas bawang putih ~ dicincang
  4. 1/2 inci halia ~ dicincang
  5. 1 biji bawang holland ~ dipotong
  6. 1/2 biji carrot ~ dihiris
  7. 3 batang kacang panjang ~ dipotong
  8. 3 helai daun limau purut
  9. 2 sb cili kering kisar
  10. 1 sb sos tiram
  11. 1 sb sos cili
  12. 1 sk sos ikan
  13. garam secukup rasa

Cara-cara memasaknya :- 
  • Masukkan minyak, tumis bawang putih, bawang merah dan halia hingga naik bau. Masukkan cili kering kisar dan tumis hingga pecah minyak.
  • Masukkan sotong biar sehingga masak & kemudian masukkan pula udang masak sebentar saja
    Tambahkan sos tiram, sos cili, sos ikan dan sedikit garam. Gaul sebati, biarkan sebentar.
    Masukkan carrot & kacang panjang. Gaul rata, biar sayur masak.
  • Masukkan bawang dan daun limau purut, kacau rata dan padamkan api.
    Sedia dihidangkan ;)

5 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...