Wednesday, January 25, 2012

Sweet Raisin Bread

Hari ni setengah hari di dapur, lepas masak breakfast ke lunch pulak ..
Lepas selesai lunch, terus kejutkan BM yg telah lama berehat panjang.. tolong, buatkan roti untuk ke rumah mak & mak mertua petang ni..:)
Resepi doh ni saya gandakan 2 , untuk dapatkan hasil yg banyak, (dpt 5 tray roti)..dari  4 jenis roti ..antaranya Raisin sweet bread ni..yg paling ringkas & senang nak siapkan , cuma leperkan di keseluruhan loyang dan ratakan gula & raisin/ kismis di permukaan...

Resepi ; Raisin Sweet Bread  (4-5 biji)

Bahan-bahan :

  1. 500grm tepung roti
  2. 240ml air
  3. 20grm susu tepung
  4. 1 biji telur
  5. 100grm gula halus
  6. 80grm lemak sayur (shortening)
  7. 1 sudu teh garam halus
  8. 2 sudu teh yis
  9. 1 sudu teh bread improver
  10. 1 sudu teh bread softerner 
  11. Kismis & Gula secukupnya (topping)

Cara membuatnya :
  • Campurkan semua bahan doh dan gaul uli sebati kecuali shortening
  • Masukkan sedikit demi sedikit shortening..uli hingga kenyal dan tidak melekat di tangan
  • Biarkan doh berehat selama 1 jam (**cara lain mengunakan bread maker machine)
  • Selepas 1 jam..tumbuk2kan doh dan leperkan ikut permukaan loyang, taburkan gula & kismis secukupnya di permukaan roti
  • Rehatkan 45 minit lagi..selepas tu bolehlah dibakar pada suhu 170c selama 20-25 minit

Roti ; Chocolate Chip, kaya & Sweet Raisin
Roti berenti kelapa  dpt 2 tray..:P

Sunday, January 22, 2012

Black & White


Seronoknya hujung minggu ni kan ;  cuti hujung minggu + chinese new year =.4 hari ..:)
macam-macam plan nak menjahit, alih-alih hanya siapkan 2 bantal ni...2 buah kusyen & covernya..jadilah ..:)


Buka semula 2 bantal lama yg dah kempis, keluarkan span/ gabus di dalamnya..buatkan 2 sarung kusyen dari kain cotton berwarna putih saiz 17 inci panjang x 17 inci lebar dan masukkan semula gabus dari bantal lama ke kusyen baru...& buatkan 2 sarung kusyen bercorak hitam putih pada saiz yg sama ...


tak sampai 1 1/2 jam siaplah  dah kusyen & covernya sekali...utk hiaskan bersama sofa di bilik menonton tingkat atas rumah ..suka..;)

Baju kurung & renda


Baju kurung berbunga  kecil, hitam putih  ni saya buatkan untuk Sofiya & Amelin padankan dengan baju kurung saya pada warna yg sama ni...


 ..awalnya cadang nak buatkan gaun..tapi bila fikirkan baju kurungnya hanya sepasang sorang je yg sempat saya buat  pada raya lepas..jadi saya buatkan sepasang lagi baju kurung kain cotton ni..



jahitkan  renda (biasanya saya jahitkan pada gaunnya )sebagai hiasan di bahagian bawah baju kurung Amelin & Sofiya...comelkan..:)



Wednesday, January 11, 2012

Homemade Chicken Nugget



Resepi homemade Chicken Nugget ni saya buatkan untuk breakfast anak-anak ke sekolah esok..Nilah 1st time buat nugget sendiri..takut jugak camnalah rasanya...:)
 Alhamdullilah..jadi dengan jayanya..yeahhh!!..banyak jugak hasilnya lebih dr 1kg...& lebih berkhasiat sebab diadunkan sekali taufu didalamnya ...tq kepada empunya resepi Ros @ Jintanmanis.com..


Resepi Asal ; Homemade Nugget Taufu
Sumber resepi: rosmarlina @ jintanmanis.com

Bahan-bahanya ( kalau nak buat separuh adunan pun boleh)
  1. 400gram daging ayam kisar  (sy guna 4 keping dada ayam yg dicincang halus)
  2. 250gram taufu lembut
  3. 1/2 biji telur
  4. sedikit garam
  5. 200gram serbuk roti warna putih (ros guna 6 keping roti biasa, toastkan dan kisar halus)
  6. lada sulah
  7. 2 sudu kecil baking powder
*Untuk Coating*
  1. 2 biji telur yang dipukul sedikit menggunakan garpu
  2. 180gram serbukroti warna oren

Cara-Caranya

1. Taufu diletakkan dalam bekas berlubang ( tapis) dan biarkar sebentar lebih kurang 1/2 jam bagi mengeluarkan air yang terdapat daripada taufu lembut tu.

2. Kemudian masukkan semua bahan dalam bekas adunan kecuali bahan coating, kacau sebati, dan pastikan semuanya mesra, selepas itu bolehlah dibentukkan mengikut bentuk yang digemari. Jika adunan nugget ni terlalu lembut boleh tambahkan lagi serbuk roti warna putih tu ataupun sapukan sedikit minyak masak pada tapak tangan supaya mudah untuk membentukknya.

3. Akhir sekali coating nugget tadi, pecahkan telur di dalam bekas kecil dan pukul sikit menggunakan garpu, celupkan nugget dan salutkan dengan serbukroti berwarna oren, ulang langkah tadi sehingga semuanya selesai. kalau nak coating yang lebih tebal celupkan sekali lagi dalam adunan telur dan salutkan sekali lagi dengan serbuk roti warna oren tu.

4. Simpan di dalam plastik bersih dan sejuk bekukan, sebelum digoreng, selamat mencuba.

Monday, January 9, 2012

Selamat menempuh alam baru anakku..!!

Dah seminggu melepasi tahun baru 2012....moga setiap azam yang kita niatkan dimakbulkan Allah dan semoga dengan keredaanNya setiap hari yang kita jalani akan terasa lebih bahagia..Amin

Amir Ashraf & Amirah Sofiya

Tahun ni Amir Ashraf dah melangkah ke Sekolah Menengah...kalau ada rezeki utk ke sekolah asrama penuh..Alhamdullilah..tapi kalau dah ditakdirkan utk bersama tinggal bersama ibu lebih baik..Syukur, mungkin yg terbaik untuknya..
Sofiya, dah naik ketahun 5, cuma sekolah Agama bertukar ke sekolah baru, walaupun jauh sikit dari rumah tapi terpaksalah diterus juga untuk masa depan & fahaman yg lebih baik tentang agama


Amelin Syahirah
Yang paling excited nak kesekolah ialah Amelin, tahun ni Amelin masuk tadika....tak sangka rupanya dia suka ke sekolah..sangka saya mestilah berperang nak kejutkan dia pagi-pagi..mestilah banyak babak tangis menangis ni..hehe
Tapi sangkaan tu meleset sama sekali ..dah berminggu ke tadika..masih macam hari pertama..masih bersemangat!.
bersama Azim, kawan baik Amelin..sama-sama comel & montel !!

mungkinkah ni penyebab Amelin rajin ke sekolah..??..hehehe
Penah hari Sabtu lepas bila dia tahu hari tu tak sekolah dia boleh menangis..kenapa hari ni tak sekolah!!...adik nak pergi sekolah..!!! huhuhu...macam ni pun ada..;)

Sunday, January 8, 2012

Roti Berlapis Ayam & Keju


Hari ni seharian berjalan-jalan..malam, barulah sempat menjengah ke dapur..tengok roti yg sebuku tak terluak tu teringat nk mencuba resepi yg telah tersimpan lama ni..Resepi asal Lapis roti berdaging dari Umie @ Myresepi ..tapi saya ubahkan sedikit bahan-bahannya ikut stok yg ada dan ikut citarasa sendiri..hasilnya memang sedapp..lebih2 lagi bila di makan waktu masih panas....:)

Inti Ayam untuk lapisan roti
Bahan-bahan
  • 3 biji kentang di potong dadu
  • 500gm daging cincang (sy gunakan 2 keping dada ayam yg dipotong dadu)
  • 1 biji bawang besar *
  • 3 ulas bawang putih *
  • 4-5 helai daun kari
  • 1 sudu besar serbuk kari 
  • 2 btg daun sup & daun bawang * (* dihiris) 
  • sedikit lada sulah & lada hitam  
  • 3 sudu makan minyak untuk menumis
  • 14 keping roti (sy dibuang keraknya & dipotong dadu)
  • 500ml susu segar
  • 3 biji telor
  • secubit garam
  • Parutan cheese (banyak ikut suka)
  • Sedikit margerin untuk melenser 

Cara Menyediakannya :-

1. Hiris bawang,bawang putih kemudian panaskan minyak dan tumis daun kari,bawang,  serta
masukkan serbuk kari dan juga ayam yg telah dipotong dadu, kentang & perasakan garam, lada sulah & lada hitam..
Bila kentang empuk masukkan daun sup & bawang..masak hingga inti menjadi pekat.
2. Satukan Susu, telor ,  secubit garam & pukul sehingga sebati.
3. Celupkan kesemua roti dalam adunan tadi
5. Ramas-ramaskan kesemua roti tadi
6. lenserkan bekas tahan panas dengan sedikit margerin dan letakkan 1/3 bahagian roti yang telah di ramas
7. Kemudian letakkan separuh daripada inti ayam tadi atas lapisan roti
8. Ulangi proses di dgn meletakkan satu lagi bahagian roti dan selebih bahan inti ayam dan dilapisan akhir dengan 1/3 lebihan roti
9. Taburkan parutan cheese (banyak ikut suka)
10.Bakar pada suhu 180c selama 30-45mins atau sampai lidi tak lekat
11. Boleh dihidangkan semasa panas dan potong ikut suka


    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...