Powered By Blogger

Sunday, July 10, 2011

Kuih Bakar Pandan

Antara kuih favourite ni..suami & anak-anak pun sama....lemak, harum bau pandan tu..memang tak boleh tahan..:) selalunya buat ..bila abah (bapa mertua) bagi banyak stok santan....:)
Resepinya mudah, ikut sukatan cawan je dari zana @myresepi.com..tapi  buat sikit ubah suai sikit ikut selera saya..;)

Bahan-bahan :-
  1.  1 cawan tepung gandum - (saya guna 1tpg gandum + 1/4 cawan tepung naik sendiri )
  2. 1 cawan gula - (saya guna  3/4 cawan )
  3. 1 cawan air pandan
  4. 1 cawan santan -(saya gunakan 2 cwn santan)
  5. 1 cawan susu cair - (saya x gunakan)
  6. 3 biji telur 
  7. Sedikit pewarna hijau
Sebagai hiasan- sedikit bijan
Cara-cara:-
  • Masukkan semua bahan ke dalam blender kecuali bijan
  • Blender hingga sebati
  • Sapukan loyang dengan sedikit minyak dan tuangkan bahan tadi kedalamnya.
  • Taburkan bijan (jika suka)
  • Bakar 40 - 55 minit pada suhu 180c/ hingga masak / berkerak..

buat dalam saiz2 yg comel jugak..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...