Monday, November 14, 2011

Moist Chocolate Cake..pelepas rindu..:)

 
Assalamualaikum..
Lama sungguh saya tidak membuat kek..rasanya semenjak bulan Syawal lagi & semenjak badan dah semakin "sihat" lepas tu..
bila jalan2 kat kedai kek..terpandang kek coklat..rasa macam nak beli seketul..dua..
tak boleh jadilah kan..dari beli seketul dua..baik buat sebijik terus..barulah puas makan..hehe

resepi dari kak umi @ homesweethome..


MOIST CHOCOLATE CAKE

Bahan:-

  1. 1 cawan tepung kek/tepung gandum*
  2. 1 sudu teh serbuk penaik * (digaul dan diayak 3x)
  3. 1 cawan gula halus
  4. 2 biji telor gred A
  5. 125 gm butter
  6. 1 sudu teh esen vanila
  7. 1/2 cawan serbuk koko *
  8. 1/2 sudu teh nescafe *
  9. 1/4 cawan gula halus *
  10. 1/2 cawan air panas *
  11. 1/4 cawan susu cair * (* disatukan menjadi pes coklat)


Untuk Chocolate Ganache:-

  1. 100 gm coklat masakan
  2. 50 ml UHT Whipping Cream
  3. 1 sudu teh butter


Cara Membuat:-

Panaskan oven pada suhuu 175C. Lenser tin berukuran 5x8x3 in dengan butter dan alas dasarnya dengan kertas minyak. Ketepikan.

Pukul mentega dan gula halus hingga putih. Masukkan esen vanila dan telor satu persatu sambil terus memutar hingga adunan kembag dan gula hancur. Perlahankan speed, maskkan tepung berselang seli dengan pes coklat hingga habis. Gaul rata dan sebati. Tuangkan adunan tadi ke dalam tin. Bakar dalam oven selama 45 -50 minit. Sejukkan sebelum dihias dengan chocolate ganache..



Untuk Ganache: Satukan coklat dan Whipping Cream dalam mangkuk tahan panas, cairkan secara double-boiler. Bila semua larut, matikan api dan masukkan butter dan gaul rata. Biarkan suam dan tuang atas kek coklat tadi...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...